CELE SZKOLENIA
Zapoznanie uczestników z najważniejszymi zasadami skutecznej komunikacji
interpersonalnej, a także metodami i technikami negocjacji handlowych
oraz spowodowanie - poprzez intensywny trening - by umiejętnie się nimi
posługiwali.
CZAS TRWANIA
Dwa dni
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
- Podstawowy model komunikacji. Role społeczne pełnione w procesie
komunikacji. Komunikacja bezpośrednia i pośrednia, osobista i
nieosobista.
- Najważniejsze prawa komunikowania interpersonalnego
- Cztery płaszczyzny komunikowania. Płaszczyzna rzeczowa, apelu, relacji i samoprezentacji.
- Rozmowa jako podstawowa forma komunikacji interpersonalnej.
Struktura rozmowy. Rozmowa towarzyska, rozmowa sprzedażowa, interaktywna
prezentacja handlowa, negocjacje.
- Nawiązanie kontaktu z partnerem i wstęp do rozmowy. Efekt
pierwszego wrażenia. Rola komunikacji niewerbalnej w kształtowaniu
pierwszego wrażenia.
- Autoprezentacja. Budowanie własnej wiarygodności i ukazywanie
pozytywnego nastawienia wobec rozmówcy. Kreowanie swojego wizerunku i
wizerunku firmy.
- Wywieranie wpływu na ludzi. Techniki oparte na regułach
wzajemności, konsekwencji, konformizmu, sympatii, autorytetu i
niedostępności.
- Skuteczna perswazja. Językowe i pozajęzykowe narzędzia
perswazji. Sposoby użycia argumentów perswazyjnych. Struktura i
zawartość argumentów. Strategie porządkowania żądań. Manipulowanie
rozmówcą. Podstawowe narzędzia socjotechniczne.
- Zasady prezentacji. Trzy główne typy prezentacji: prezentacja wstępna, skondensowana i rozbudowana.
- Korzyści – jądro każdej prezentacji.
- Zadawanie pytań – podstawowa metoda poznania potrzeb i
oczekiwańrozmówcy. Inne funkcje pytań. Pytania otwarte i zamknięte oraz
ich zastosowanie w rozmowie.
- Techniki kontrolowania rozmowy. Sztuka aktywnego słuchania.
- Jawne i ukryte obiekcje rozmówców oraz techniki ich eliminowania.
- Negocjacje. Wstępne definicje i rozróżnienia. Warunki skutecznych negocjacji.
- Trzy główne style negocjowania: styl miękki (kooperacyjny), twardy (rywalizacyjny) i rzeczowy (oparty na zasadach).
- Charakterystyka rzeczowego stylu negocjacji: koncentracja na
interesach, wzajemnie korzystnych alternatywach i uczciwych standardach.
Umiejętność doboru adekwatnego do sytuacji i typu rozmówcy stylu
negocjowania.
- Schemat prowadzenia negocjacji. Przygotowanie. Otwarcie rozmów.
Przedstawienie propozycji. Kolejne ustępstwa i oferty. Porozumienie lub
zerwanie rozmów.
- Określenie porozumienia za pomocą BATNA i OLO (Ostatniej Linii Obrony). Przestrzeń negocjacyjna.
- Myślenie kreatywne, twórcze analizowanie sytuacji i dochodzenie
do optymalnej decyzji. Narzędzia kreatywnego myślenia. Najważniejsze
metody podejmowania decyzji.
- Trudne sytuacje negocjacyjne. Strategie i techniki
negocjacyjne, radzenie sobie z agresją i manipulacjami, rozwiązywanie
konfliktów. Poznanie "strategii przełamania", usuwającej bariery w
negocjacjach.
- Negocjacje zespołowe. Role pełnione przez negocjatorów w zespole. Współpraca pomiędzy negocjatorami.
- Negocjacyjne gry symulacyjne.
METODY SZKOLENIA
Zajęcia prowadzone będą metodami warsztatowymi w oparciu o aktywne
techniki pracy z grupą: praktyczne ćwiczenia poszczególnych
umiejętności, demonstracje, zadania rozwijające sprawność komunikowania,
wykłady oraz dyskusje moderowane, symulacje realnych problemów, gry
negocjacyjne. Uczestnicy otrzymają materiały dydaktyczno-szkoleniowe.